3TA4 WESTERN REPUBLIC 2009

You'll Never Be The Same Here

Selepas mencari Cikgu Ang Tat Seng selama dua jam, para ahli berasa penat dan beristirahat di bawah pokok yang rendang. Tiba-tiba, kedengaran jeritan “help! help!” Suara lantang tersebut sedikit sebanyak macam Cikgu Ang Tat Seng. Ketika Cikgu Ang Tat Seng disambut oleh mereka dengan tangan terbuka, seekor singa mencul dari belakangnya. Segenap ahli dan guru terkejut oleh kedatangan Cikgu Ang Tat Seng yang mengiring singa ke situ telah melari lintang-pukang tanpa berarah.

Di tempat tragedi Fong Jia Xian pula, Cikgu Cheam Cheng Sooi mengambil sebatang kayu api lalu menyalaknya supaya ular tersebut akan pulang ke komunitinya tetapi anaconda itu telah juga menjadikan Cikgu Cheam Cheng Sooi mangsanya. Tiba-tiba, pegawai keselamatan Taman Negara telah datang ke tempat kejadian lalu menyembur sulphur pada Fong Jia Xian dan Cikgu Cheam Cheng Sooi. Maka anaconda tersebut pun menyusur ke dalam hutan dengan sekelip mata sahaja.

Pegawai keselamatan Taman Negara juga membantu ahli-ahli yang telah hilang semasa kemunculan singa tetapi hari sudah gelap dan matahari sedang menghilangkan diri dari aras gunung maka pegawai keselamatan berjanji akan mencari mereka pada keesokkan harinya.

Fong Jia Xian bangun awal. Hatinya bedebar dengan cepat, tetapi dia tidak dapat menggerakkan tubuhnya. Setelah diperiksa oleh kawannya, tulang Fong Jia Xian dipercayai telah hancur lantaran diselongkari oleh anaconda semalam. Tiba-tiba, seorang pegawai keselamatan telah memberitahu guru pengiring bahawa segenap ahli yang hilang telah dijumpai tetapi banyak yang cedera dan telah dihantar ke Hospital Besar yang berhampiran. Fong Jia Xian dan kawannya juga tidak ketinggalan. Mereka yang parah juga di hantar ke ICU. Pihak berkuasa tempatan juga meminta maaf atas kecelakaan pegawai Taman Negara melepaskan singa dan anaconda tersebut.

Perkhemahan kali ini walaupun telah menyebabkan banyak ahli cedera, malah mereka telah mempelajari pelbagai ilmu, nilai murni dan kemahiran dalam menghadapi kesusahan yang timbul. Antaranya ialah kerjasama, semasa mencari herba semula jadi, para ahli dan guru telah menggembleng tenaga seperti “aur dengan tebing” untuk mencarinya. Hal ini juga terbukti ketika mengharungi masalah yang lain seperti mencari Cikgu Ang Tat Seng dan sebagainya.

Kami berpuas hati dengan aktiviti ini tetapi Fong Jia Xian, murid 3TA4 telah dikeluarkan daripada pasukan pengakap kerana telah menimbul pelbagai masalah. Ahli jawatankuasa tinggi agar lebih banyak aktiviti yang bermanfaat akan dapat diteruskan. Sekalung penghargaan diucapkan kepada guru penasihat dan guru pengiring. Diharapkan supaya persatuan ini bertambah cemerlang dan dapat menarik minat lebih banyak pelajar.

Laporan disediakan oleh, 16 April 2009



(STEVEN ONG WEN TIAN)
Setiausaha,
Persatuan Pengakap,
SMJK Chung Ling.

2 comments:

#my 1st post#
lol...if i'm the marker..i straight give u full marks~

hahahahaha..
i cant stop laughing XD
omg~
Steven, ur Malay improve alot!
so do your creativity skills haha
laporan oso can write till lidat.
four letter --> G E N G !

okay,
keep it up =]

_xL

Western Counter

Follow Us on

Follow WesternRepublic on Facebook

Western Spit It Out!!

Western Traffic Feed

3TA4 Western Republic 2009

Western Blogroll

Western Followers